Yok Oluş / Annihilation Film Afişi

Yok Oluş / Annihilation Filmi Eleştirisi

Dönüşmekte Olan Doğayla Yüzleşmek

Kendisi de eski bir ordu mensubu olan biyolog Lena gizli bir görev için evden ayrılan ve bir yıldır kendisinden haber alınamayan asker kocasının yasını tutmaktadır. Bir gün kocası kapıda belirir. Lena’nın sorularına cevap veremeyen genç adam çoklu organ yetmezliği nedeniyle hastaneye götürülürken devlet yetkilileri tarafından kaçırılır. Çünkü o üç yıl önce dünyaya düşen ve etrafında ışıklı bir alan oluşan meteor bölgesindeki keşif görevinden dönebilen tek kişidir. İçeride ne olduğunu öğrenirse kocasını kurtarabileceğine inanan Lena bir psikolog, antropolog ve araştırmacıyla birlikte, tüm teknolojik nimetlerden uzaktaki X-Bölgesi'ne doğru yola çıkar. Ancak burada umduklarından çok daha farklı şeyler bulacak, hem kendi içlerindeki karanlıklarla hem de dönüşmekte olan doğayla yüzleşmek zorunda kalacaklardır.

Jeff Vandermeer'in Southern Reach Üçlemesi serisinin aynı isimli ilk kitabından uyarlanan Yok Oluş, adını senarist olarak pek çok önemli yapımda görebileceğimiz Alex Garland'ın Ex Machina'dan sonraki ikinci yönetmenliği. Vandermeer'in kitabında okuyucunun hayal gücüne bırakmayı seçtiği dünya dışı varlığı surete büründürürken Garland'ın yansıtma yöntemini tercih etmesi filmin seyir zevkini güçlendiriyor. Uygulamada birkaç teknik aksaklık görülse de genel olarak Garland'ın yarattığı atmosfer ve kanser metaforuyla vurgulanan dünya imgesi oldukça güçlü bir görsel dilin oluşmasına hizmet ediyor. Başta Tarkovski’nin Stalker’ı olmak üzere içlerinde Under the Skin, The Fountain ve Arrival’ın da olduğu bazı kült yapımlarla benzerlikler taşımasına karşın diğerlerinden ayrılan en önemli özelliği de bu görsel ve işitsel tasarım. Avının son sözlerini kendi sesine katan ayı, insan şeklini alan bitkiler, göğe yükselen buz kristalinden ağaçlar ve duvara karışarak dönüşen ölü insan bedeninin tablo gibi görüntüsü böyle bir vizyonun sonucu.

Jeff Vandermeer‘in kaleme aldığı Annihilation (Yok Oluş), Authority (Yetki) ve Acceptance (Kabulleniş) üçlemesinin haklarını satın alan Paramount Pictures, serinin ilk filmi olan Yok Oluş henüz izleyiciyle buluşmadan filmin yapımcısı Scott Rudin’le finalin değiştirilmesi için görüşmüş, filmin izleyici için “fazla entelektüel” olduğunu yapımcıya söylemişti. Rudin’in finali değiştirmeyi reddetmesi ve Amerika’da gişede beklenenin yakalanamaması üzerine dünya dağıtımında sansasyonel bir karar alan Paramount Pictures’ın seriye devam edip etmeyeceği ise merak konusu.